Ge bort match eller ren manipulation?!



Ett av dom ämnen jag får jobba mycket med som admin i ligan är dessa matcher som ges bort av olika anledningar. I början av ligaveckan dyker sällan problemet upp, utan snarare mot slutet av veckan. Därför och av just den anledningen så är jag säker på att det i viss utsträckning sker manipulation i ligan.
Det har givetvis pågått från och till i perioder sen ligan startade för drygt 4 år sen.
Har dessutom märkt att ju högre upp i ligasystemet man kommer ju mer "bortgivna" matcher hittas.
Det här problemet var otroligt mycket i rullning för ca 2 år sen då det gavs bort matcher på rullande band. Numera är det ganska ovanligt som tur är (i mina ögon sett iaf)

Några exempel på vad jag menar:
Elitvecka, torsdag kväll, 2 pers har chans på guldet och alla matcher utom en är spelad. Den ena spelaren vinner guldet om han vinner matchen, den andre spelaren har inget att spela för. Där börjar budgivningen. Är dom 2 spelarna polare så är risken överhängande för att det sker en läggmatch "manipulation"

Likadant gäller om det är nerflyttning för någon och det är sista matchen för den ligaveckan och 2 polare som spelar så sker det en läggmatch, inte alltid naturligtvis men väldigt ofta, när situationen dyker upp..

Om någon spelare redan bestämt sig för att hoppa av och inte spelar på låt säga 3 dagar.. Sen spelar han av 3-4 matcher mot kompisar i ligan, för att sen lämna den. DaCa går in och nollar dom 4 matcherna och det blir ett jäkla liv över det.. Jag kan lika gärna säga att jag nollar alltid alla matcher i en division där någon hoppat av innan Torsdag morgon. Sker avhoppet under tosdag lr fredag så tar jag ställning till situationen..
Om någon hoppar av och ångrar sig så är det långt ifrån självklart att man får komma tillbaka in i ligan igen på samma plats, det krävs en rejäl anledning till det. I 8 fall av 10 blir mitt svar nej..
Om någon gammal spelare vill komma tillbaka till ligan efter ett längre uppehåll och direkt insatt i en högre division blir mitt svar i 10 fall av 10 Nej. Alla får börja om från början...

Tillbaka till "ge bort matchen ämnet"..
JAG anser att om man ger bort en match i ligan/turnering så är man med och orsakar en solklar manipulation, det är precis vad en läggmatch handlar om. Och att manipulera en liga menas ju som bekant att man avsitligt är med och påverkar en ligas utgång..
 Jag skriver inte det här för att hänga ut någon/några spelare, man får helt enkelt rannsaka sig själv och sin egen sportslighet.

Däremot, så kommer jag från och med nu ta i med hårdhandskarna i ämnet..
Det är svårt att bevisa ett solklart fall av manipulering, men i vissa fall behövs ingen direkt bevisning, det kan tala för sig själv.. Dessutom om flera i publiken ser vad som pågår.. Eller man kanske rent av har stängt av så ingen publik kan se matchen, och vips, så slutade matchen precis på det sättet som var tvunget för att en läggmatch skulle få sin rätta funktion.. Någon kanske gick upp/ undvek att flyttas ner.

Från och med nu så kommer jag som admin att hantera alla anmälningar och se över det. Anser jag att det var en manipulation så varnar jag dom berörda spelarna (man är alltid minst 2 om saken).. Det kan ses som ett gult kort om vi ska jämföra med fotbollen..
Sker det igen så delar jag ut ett rött kort och den spelaren blir helt enkelt precis som i fotbollen, utvisad.

Då utesluter jag spelaren från framtida liga/turneringar på en längre tid..I minsta fall 3 månader beror på hur grovt det var och hur många som vart negativt berörda.

Sammanfattningsvis så får det vara slut på att vi ska ha en liga som ska behöva avgöras på läggmatcher/ kompismatcher/ manipulering/ nån vägrar spela/ utnyttjar plus osv...

Så alla berörda och även ni andra... Lira schysst och var en god sportsman/kvinna, det lönar sig i längden och vi alla får ett trevligare klimat i ligan och viktigast av allt, den avgörs på rätt sätt !!

// Couronneligans ständige fuskjägare tillika administratör  DaCa..

Kommentarer
Postat av: Dreamonson11

ja säger bara BRA BRA OCH BRA =) älskar att man ska få gult kort eller rött bra gjort äntligen e det någon som bryr sig om ligan och deras så kallade ''fusk''

2008-04-20 @ 19:48:32
Postat av: Zeedie

Där slog du allt huvudet på spiken!

Det där har man erfarit en hel drös med gånger.. många gånger om man är ifrån datorn en snabbis kommer man tillbaka har man blivit utmanad missat fått ett minus sen är den personen absolut omöjlig att få tag på resten av veckan. Skönt att någon tar tag i det, hoppas det samma sker bl.a. i backgammon ligan också.

/MvH Zeedie

2008-04-20 @ 20:20:17
Postat av: scandalplayer

Hejsan DaCa o alla andra.
Jag trodde för ett ögonblick att den här diskussionen togs upp med anledning av slutet av MASTERHANDS o min match i Div 1 igårkväll.
Lite lustigt var det - eftersom sånt upplopp kom till stånd efter MASTERHANDS o Orebronx's match förra veckan.
Att det skulle bli en till diskussionsmatch.

När jag fick ett mess fån DaCa idag (20 april)om det nya ämnet på bloggen - så frågade jag honom om några hade klagat över slutet av matchen mellan mej o MASTERHAND.

Så här svarade han:

"Ja, det har kommit in lite olika kommentarer på den matchen . . . . "

Men sedan sa han själv till mej, att han inte trodde jag sysslade med läggmatcher. Han känner nämligen mig rätt så bra.
Jag har verkligen inte varit Guds bästa barn här inne - men läggmatcher har jag inte gett mig in i.

Jag skulle kunna berätta om ett par fall där jag t.o.m. i Eliten fick frågan om jag inte kunde lägga mig.
Det handlade om en toppspelare som ännu denna dag inte har ngt guld - och just nu är han inte heller med i ligan.
Men han finns på Shockplay.
Det är en riktigt trevlig och duktig spelare så jag tänker inte säga vem han är.
Jag har heller inte sagt det till ngn.
Det är ett exempel.
Jag lade mig f.ö. inte i matchen utan vann matchen.
- - - - - - -
Nå, vad säga om matchen mot MASTERHAND?
- - - - - - -
Det stod efter en hård match med bl.a. flera ties till slut 2-2.
MASTERHAND hade en röd kvar. Jag hade en ensam grön kvar nästan mitt på bordet.
Naturligtvis borde jag vid mina sinnens fulla bruk ha satt chip-eländet. Och så vunnit matchen.
Men precis när jag skulle lägga upp gula på linjen - innan slaget - så slinter handen och utgångsläget för kön blir inte vad jag tänkt.
Slaget blev nästan pinsamt dåligt för att vara en chip mitt på bordet.
En av åskådarna sa: "?" Förståeligt.
Men jag kan garantera att jag medvetet inte missade. Mäjligen kan mitt undermedvetna ha spelat ett spratt - då jag sekundrarna innan jag skulle slå tyckte synd om MASTERHAND.
Men jag hade ju f... fas-n vunnit mot cronos, m.fl - så varför skulle jag ge bort en match?
Hade jag velat ge bort matchen - så hade jag missat i setet innan,
när jag hade två gröna kvar i ett set innan
(vid 1-2) - men jag lyckades få i ena gröna och den andra gröna kom även ut på bordet.
Ingen hade undrat om jag missat där.

Och - Det var mitt lilla inlägg om vad som hände.
Men som straff får jag nu ändå kämpa ytterligare flera veckor - för marginalerna e så små att det är lätt att loosa åtminstone en match - o det brukar räcka för att inte gå upp.
/ Scandal

2008-04-20 @ 20:23:40
Postat av: johank87

Orkar egentligen inte tjafsa då jag inte vill bli ovän med nån och tycker det är skitskoj att master går upp till elit MEN.

Förutom missen som föranledde "?" från "åskådare" så hade du minst tre försök på en ring som låg halvt öppen bakom din egen baslinje i ett annat set och avslutade matchen med ännu en enkel miss. Svårt att se att du skulle klanta såpass många gånger när du hade chans att avgöra men vad vet jag.

Jag är ingen domare och för mej spelar det egentligen ingen roll då jag är borta från allt vad vinstchans heter. Tänkte bara skriva min åsikt när ämnet ändå är uppe. Har gjort detsamma till DaCa i PM efter att det här blogginlägget kom upp.

2008-04-20 @ 21:32:13
Postat av: scandalplayer

Hej Johan,
Jag förstår vad du menar -men jag kan säga att den chip som låg halvöppen bakom min linje - låg på ett ställe där jag eg inte hade ngt märke för att slå på sidan - jag hade i den position som var ett märke som gäller chips som låg närmare mitten - bakom min linje - Så här var jag tvungen att helt gå på känsla - och den var inte så bra uppenbarligen - Men jag försökte få bort den.

Ps1
Jag tycker att det e bra att du o kanske andra som såg på bidrar till att situationen ventileras - för jag kan förklara utan att hitta på - ; )
Ps2
Jag har som livssyn att försöka unvika lögner

/Scandal

2008-04-20 @ 22:12:19
Postat av: MrD

Jag vill bara delge en sak här.
Jag vann mitt elitguld på ett + Bratten va inloggad på fredagen men hann inte lira, givetvis ska jag ha ett + (enligt mig) Jag tycker inte att det är kul att ha vunnit på ett + men vad ska jag göra? Jag frågade honom till och med om han var säker på att han inte hann lira? Han sa nej, jag måste dra! Tycker trots allt det var bättre att jag vann på ett + än att en annan vann på en gratis match eller en som hade gått ur och fick komma tillbaka vann guldet!
Min alldeles egen åsikt! Skriv gärna vad ni tycker, jag tycker inte jag gjort något fel eller att det är fel att jag vann guld!??
MrD

2008-04-20 @ 22:22:41
Postat av: RealVenom

Mycket bra åsikter. Jag har även själv pratat med Rocketman om en del förbättringar och vi får se vad som händer.

RealVenom /Chess Admin

2008-04-20 @ 23:02:01
Postat av: MASTERHAND

Mkt bra att du tar tag i detta daca=) Ang. min match med scandal så går jag bara på en sak att scandal hade allt att spela för i matchen. Vid vinst hade han bra chans att vinna serien och vid förlust som nu klart mindre chans. Hade han inte haft ngt att spela för hade det verkat konstigt ja.
Sedan kan jag hålla med om att han spexa lite innan denna sista stöt men inget riskapelt. Ville väl göra sig till lite för mig=) Nä skämt o sido tror jag inte att han gav bort segern eftersom han hade bra chans själv att vinna serien
MVH Mathilda

2008-04-21 @ 00:23:16
Postat av: scandalplayer

Protest
; )
I kväll - eller i natt såg jag matchen mellan GodisGuden o Mr D i en turneringsfinal.
GodisGuden hade läge för setvinst med grön - men PETADE MEDVETET NED Mr D`S röda.
Varför?
Jo, han ville ha röd sen för att kunna sätta sin 8000:e SWEEP med röd - Han tyckte det var genant att sweepa sin 8000:e med GRÖN.

Vad hände?
Jo, Nytt sst började o Godis SWEEPADE med röd!!!

Sen gjorde han naturligtvis sin 8001:a sweep med grön i avgörande set.

Får man göra så här verkligen
?

/ Scandal

2008-04-21 @ 01:15:07
Postat av: MrCarl

Är man tillräckligt bra så får man väl det... Lät ganska kaxigt av Godis! ;)

2008-04-21 @ 10:20:40
Postat av: MrD

Nja, vet inte direkt om det har att göra med att han får göra så bara för han är tillräckligt bra!
Historien va så här. Roughedge va o kollade också på våran match, han sa han skulle få bevittna sweep 8000, o jag sade klart att det kommer just mot mig :)
En stund senare missar Godis en grön sweep, skämtar då och säger, är ju ingen sport och göra den på grön, väntar tills jag blir röd :)
Jag missade sen (så klart) så han hade en avgörande för och vinna matchen. Han ville väl väl då helt enkelt spela vidare och försöka göra sin sweep så han skjöt i en av mina 2 röda så det blev en tie. Sen sweepa han röd o sen grön och vann matchen. Big deal?
MrD

2008-04-21 @ 13:31:02
Postat av: Sara

bra skrivet bagaren! :D

2008-04-21 @ 17:54:01
URL: http://saraamaria.blogg.se
Postat av: Roughedge

Bra skrivet Jens! Det är klart att ligasystemet skall fungera på ett bra sätt. Och det gör det ju uppenbarligen inte med massa läggmatcher.
Jag tycker dock att alla ska försöka spela så många av matcherna så tidigt som möjligt i veckan så det inte blir samma gamla tidsnöd i slutet av veckan.

2008-04-21 @ 19:14:02
Postat av: Dreamonson11

Johan det verkar vara lite svårt att förstå att man missar mkt som en bra spelare men tänk också att man kan bli nervös när det står 2-2 och man vill verkligen vinna klart ... alla kan ju missa det var exakt samma sak när ja kör ligor (jag har ju blivit bättre) men klart alla kan ju missa
mästaren på 4vallarna eller 3 eller vad ni säger är vad ja tycker e ju AndreasaSwardh men han kan ju missa sina 4vallare så alla kan klanta sig

tror inte på något vis att Scandal skulle låta Masterhand Vinna eftersom för det första skulle inte masterhand tillåta att någon skulle göra sig till tro mig ja känner henne väl eftersom hon e min moster
så ja tror dig Scandal även om ni två är goda vänner på shockplay skulle aldrig MASTERHAND tillåta scandal förlora medvetet

2008-04-21 @ 19:56:42
Postat av: tummitummi

okej ja e nog för grön på couronne för o jiddra me er här..men fyfan vilket jävla barntrams dom flesta av inläggen här är...DaCa tar ett kolkt beslut som säkert kommer o förbättra ligan, men orka komma med massa synpunkter och extra kryddor let it be

2008-04-21 @ 20:29:00
Postat av: andreas

Vad är det egentligen du klagar på? Att folk kommer med synpunkter? Det är väl bara bra?

2008-04-21 @ 21:11:37
Postat av: MASTERHAND

Tack tummitummi att du som har ett så vuxet namn kommer hit och ger ditt vuxna synsätt på denna bloggen. Tack sebbe att du försvarar din gamla moster el. ja ingen har anklagat mig men ändå=) Om jag hade misstänkt att scandal hade lagt sig så nä då hade jag velat att matchen skulle spelats om. Men som jag sagt förrut så hade han allt att förlora på det så jag förstår inte varför han skulle det? Men du vuxna tummitummi kanske kan svara på det?=)
Kram mathilda

2008-04-21 @ 21:21:45
Postat av: tummitummi

nää ja skiter i dig =) o så du vet är Tummi mitt riktiga namn

2008-04-21 @ 23:14:13
Postat av: MASTERHAND

Ganska trevlig sida detta ändå va tummi???=) Eftersom du redan är tillbax=)
Kram Mathilda

2008-04-22 @ 07:46:32
Postat av: tummitummi

japp =) coolt att man tar tag i nåt sånt här utanför shockplay

2008-04-22 @ 08:27:49
Postat av: scandalplayer

När jag läser vad tummitummi skriver, så blir jag alldeled stummistummi

2008-04-22 @ 14:24:07
Postat av: MrCarl

VÄLDIGT svårt ämne detta... Jag håller med om att det är fel att ge bort matcher - helt klart!! Men... betyder det att man m å s t e göra sitt bästa i matcherna? Låt säga att farbror barbro är tvärless över att det har gått skit i ligan... han ska sedemera möta gusten grodslukare som har chans till att gå upp - genom vinst mot barbro... Barbro är som sagt less... Han lägger ingen större energi på matchen mot gusten... gusten vinner matchen lätt och snabbt! Så... vad har vi för läge? I dom lägre divisionerna skulle detta inte ens kommenteras.. men i dom högre är jag ganska säker på att det skulle snackas! Stackars gusten skulle bli omnämnd i diverse ge-bort-matchen-diskutioner... Och barbro skulle oxå nämnas... Dålig stil skulle det låta! Kort och gott, måste man göra sitt yttersta? Eller är man en idiot om man inte gör det? Fattar ni vad jag menar? :) Personligen tycker jag inte att man kan kräva att folk ska spela så himla bra dom bara kan och koncentrera sig 100 %.. Alla kan ha en dålig dag/vecka... man kan bli väldigt less och trött på spelet! Visst... hoppa av ligan säger nog vissa då... Men blir det inte lite väl krångligt och dagisaktigt att hållas och bråka? Uppenbart är det ju förstås ifall barbro skulle skotta i gustens ringar. Då har vi en annan historia! Samt förstås om man innan matchen kommer överens om att du får matchen av mig... har ändå inget att spela för! Men så länge man inte gör varken det eller stöter i den andres ringar så är det väl inte manipulation? Förstår ni det svåra i ämnet? Dessutom så får vi väl hoppas att den bäste alltid vinner! - Kalle

2008-04-24 @ 12:24:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0