LANDSKAMP 1/6-2008.

Gårdagens landskamp bjöd på ett riktigt kalas av täta, spännade och sevärda matcher, där Sverige drog det längsta strået till slut, men det krävdes en 5e och avgörande match, det har inte hänt ett Svenskt landslag en enda gång på dom dryga 3 åren som landslaget funnits.
Jag kommer i texten efter alla resultat att skriva ner alla fakta om hur jag tänkte inför matchen, varfär några spelade med "hemligt" nick osv.

Resultat:

Match 1: andreasaswardh - Cronos   2-1  (1-2,2-1,2-1)

Match 2: Hektor - Braverymonkey        2-1  (1-2,2-0,2-0)

Match 3: Zimond - ElNino9                   0-2  (1-2,1-2)

Match 4: Puffe - Muve                             0-2  (0-2,0-2)

Match 5: Godisguden - Boardshorts  2-0  (2-0,2-1)

TOTALT : SWE - WORLD TEAM          3-2  (16-15)

Ok, Här har ni hela historien, den mörka bittra sanningen. Jag vill till att börja med framhålla att gårdagens match skulle innehålla så jämna, roliga matcher som möjligt och att det hela skulle vara en trevlig kväll för alla inblandade, publik och spelare.
Det gjorde att jag frångick "regeln" att det skulle vara Sverige mot utlandet, det kallades ju faktiskt för Världslaget, vilket i paragraf 8, kapitel 5 i DaCa´s regelbok angående träningslandskamper innebär att jag måste ta ut det starkaste 5-mannalaget för Sverige för att sen kunna välja fritt från alla andra spelare oavsett hemland.
Jag tog kontakt med Braverymonkey som gärna ville vara med som kapten för världslaget, men pga att han inte fullföljde sin plikt som kapten så blev jag tvungen att rycka in själv om det skulle bli någon match överhuvudtaget, det kan nämnas att 15 minuter före start igår så var det mkt nära att jag blåste av hela matchen då det saknades 4 av 10 spelare.

Tillbaka till tankarna...
Jag tänkte i mitt lilla sinne att det skulle vara kul om man fick tillbaka någon gammal stjärna som verkat på shockplay under åren, så jag frågade runt lite om mailadresser, gjorde lite egna efterforskningar till/om folk som t.ex Mbuto, TheWolf, Dunderolga,Müller osv...
Jag fick nit på TheWolf, fick inte tag på Mbuto och Dunderolga.. Däremot hade jag ett långt samtal där jag tjatade friskt på en herr Müller, som var smickrad och citat:"Iaf lite sugen" men han tackade vänligt men bestämt nej.

Jag tog ett litet snack med Hektor angående några mailadresser då han kom upp med det briljanta förslaget, sese kan ju spela! -Men, jag har inte hans telenummer osv.. Efter lite efterforskning så hittade vi honom och han tackade Ja till att vara med.
Då sa jag till honom att starta ett för kvällen nytt konto eftersom han inte har sese-kontot kvar, men för att skapa viss mystik och hemlighet runt honom så fick han i uppgift att "vara från utlandet", sagt och gjort, han valde Danmark.
Nu hade jag 4 spelare klara, Cronos,Braverymonkey,Muve,sese, och en femte var tvungen att hittas.
Hektor sa då att han hade ett gammal konto som står som en spelare från USA. Men vem skulle jag sätta in där då? Hade ingen klar för spel, så jag frågade Kliffhanger som för kvällen var den som stod närmast att spela för Sverige, han svarade givetvis glatt Ja.

Där har ni hela historien, det har aldrig vart min mening att någon skulle bli förd bakom ljuset osv, jag tyckte det var väldigt roligt att vi för en kväll fick tillbaka en av dom allra bästa spelarna couronnevärlden någonsin har haft, sese.
Han spelade igår precis lika bra som han gjorde förr i tiden, och tilläggas bör att han endast spelat 12 matcher på över 2 års tid.
Huruvida Zimond ska ha haft någon form av "uppförsbacke" mot sese är ju rent nonsens, dom har aldrig mött varandra mig veteligen i tävlingssammahang. Så dom visste inget om varandras spelstil innan match oavsett om båda visste identiteten eller inte.
Det var helt enkelt ett möte mellan den gamla skolan vs den nya skolan =)

Jag kan till slut bara citera Hektor i ett inlägg tidigare i ett annat sammanhang vilket han dessutom har noterat för mig många gånger genom åren, att sese är en av dom allra bästa han någonsin har mött, kanske rent av den absolut bäste.

Hoppas alla hade en trevlig kväll igår. Landslaget tar nu semester och vi får se om det blir något lag-VM till hösten, en sak finns det iaf risk för, Sese kanske dyker upp igen på det individuella VM som startar i höst, men under vilket namn återstår att se :)

Väl mött // DaCa..

Kommentarer
Postat av: MASTERHAND

Haha! bra jobbat daca! Detta startade en diskussion precis som du ville=) Jag har aldrig sett sese men han visade igår vad han gick för. Såja då var detta ur världen=)

2008-06-02 @ 16:28:40
Postat av: Hektor

I lördags kväll så tog Jens kontakt med mig och frågade om jag inte hade några gamla couronnerävar på min msn. Nääääh, svarade jag, bara typ sese men jag tror inte han vill. Hursomhelst så tvingade daca mig att sms:a honom, jag hade bara hans gamla nummer, då han i sann sese-anda slängt gamla telefonen i backen, tur var så kom han in och skulle spana in vårat FML-lag.

Lyckades få in honom på Shockplay och vi värmde i 4 matcher, sese var riktigt osäker på om han verkligen ville, han kände ju att han sög. Men han valde ändå att tacka ja.

Han hann spela 11 matcher tror jag innan han mötte Zimond, hans första elva matcher på över 2 år. Så vi som visste hans identitet, jag, GodisGuden, DaCa och MrCarl kunde knappast tro att han kunde ge Zimond en match. Men som han gjorde det!

Otroligt kul att se sese back in action! En av de absolut bästa jag någonsin spelat. Topp tre lätt.

Förövrigt tror jag sese är den enda i Shockplays historia som har sålt sitt konto till ett fan. :)
500:- tror jag det var han fick för't.

2008-06-02 @ 16:48:13
Postat av: Müller

"Huruvida Zimond ska ha haft någon form av "uppförsbacke" mot sese är ju rent nonsens, dom har aldrig mött varandra mig veteligen i tävlingssammahang. Så dom visste inget om varandras spelstil innan match oavsett om båda visste identiteten eller inte.
Det var helt enkelt ett möte mellan den gamla skolan vs den nya skolan =)"

Måste ändå försvara Zimond lite.. Han hade nog förväntat sig att Elnino var någon random halvbra spelare, och då är det för många grymt svårt att bara ställa om när denne "halvbra" spelare lirar "världscorre".. Hade zimme vetat från början att det var sese hade han nog gått in i matchen med en mycket större dos respekt.. :)

Hursomhelst är det grymt av sese att bara gå in och dominera efter en så lång tids frånvaro.. Respekt..

Tyvärr hade man inte tid att se någon match.

2008-06-02 @ 18:02:41
Postat av: DaCa

Ska man inte gå in fullt sporrad med all respekt för sim motståndare oavsett vem man möter i landslaget? Är det den typen av inställning man har så ska man nog inte vara med i sådana sammanhang. Och det är väl klart att man bör begripa att om det finns en spelare med i ett världslag som har spelat 12 matcher, så är det ju givetvis ingen "halvbra" som är uttagen, då jag inte skulle basera uttagningen på antalet spelade matcher och Elnino9´s i det här fallet, framgångar på shockplay .. Finns inga ursäkter, bara att gratulera, gå vidare och bli bättre =) Och jag fick ett pm från Zimond där han var full med revanschlust, så han går inte i graven för det här utan han kommer nog bli ännu bättre än vad han redan är och visa vart skåpet ska stå vid nästa tillfälle :)

Och för att förtydliga Hektor så tjata inte DaCa, utan han hjälpte honom att hitta sese´s nummer då det gamla numret inte var i bruk längre eftersom Hektors idé med att sese kunde spela var en mycket bra idé =) Roligt att få återse en legend..

2008-06-02 @ 19:03:51
Postat av: johank87

Rolig landskamp där jag håller Andy-Cronos som den riktiga godbiten, högklassigt spel rakt igenom. Den stora besvikelsen för mej är att det visade sig att världslaget som pressade Sverige innehöll två svenskar. Detta gör Sverige ännu mer överlägset, synd, hade varit skoj med lite fight i lag-VM. Kanske flera Sverige-lag hade varit en idé?

2008-06-02 @ 21:28:34
Postat av: Zimond

Jag hade inte direkt reflekterat någonting över vem ElNino9 kunde vara när jag såg att jag skulle möta honom. Undermedvetet tänkte jag väl att det kanske var AD eller någon som kaptenen Braverymonkey kände och hade tagit ut. Det tog ett och ett halvt set innan jag inte trodde det längre. Han hade ett av de absolut bästa grundspelen jag någonsin skådat och mött och då hade han inte spelat på ett par år! Även om jag tror att just grundspelet är det sista som överger en är det sjukt starkt.

Jag tycker det är lite kul att du, DaCa, säger att det var den gamla skolan som mötte den nya. Jag har aldrig spelat mot någon som haft en spelstil så lik min. (Eller det är väl min som är lik hans.) Som Godis fast mer sansat och inte lika hetsigt och yvigt :P Såsom jag upplevde det då. Kanske inte stämmer.

Det var i alla fall första gången på väldigt länge som jag upplevt att det inte var jag som bestämde över ringarna - varken mina egna eller motståndarens. Jag kunde helt enkelt inte styra spelet dit jag ville ha det!

Om man vill skylla ifrån sig går det ju naturligtvis att göra det. Till exempel kan man hävda att han hade allt att vinna medan jag hade allt att förlora. Även om jag hade vunnit hade inte det "bevisat" någonting eftersom han inte spelat på så länge. Men det är ganska töntigt då det enda som är intressant är att han spelade bättre än mig.

Hur som helst var det kul att ni fick hit han och jag ser jag fram emot en revansch någon gång. Rüggigt sugen på det faktiskt : )

Nåväl - må väl.

2008-06-02 @ 23:02:30
Postat av: tobbe/// kliffhanger

där har du fel hektor... jag sålde min -billabong- till forna totte1337 för ca 1 års medlemskap.. så han är inte den enda =)

2008-06-02 @ 23:03:55
Postat av: Zimond

Och just det DaCa. Bra jobbat att få ihop kampen trots allt djävlandes.

2008-06-02 @ 23:14:53
Postat av: beyond7

Det går ju inte komma ifrån att underskattning smyger in i ens undermedvetna när man möter någon okänd, oavsett om det är en viktig match eller ej och den inställnigen är inte helt lätt att ändra på sådär bara. Zimond spelade mer öppet än han troligen hade gjort annars och han blev tagen på sängen av Sese helt enkelt.
Jag såg han lira som gäst alldeles nyligen om det inte var någon annan som kalla sig för det, hur som helst är det ju väldigt imponerande att komma tillbaka så snabbt men jag vet hur det är möjligt brukar ta långa uppehåll i biljard irl och ändå ha spelet i mig, muskelminnet gör sig påminnt eller nåt likande:) Har man en gång uppnåt en viss nivå så gäller det bara gräva lite.
Hektor, jag skulle gärna vilja höra lite mer om Sese.
Ett lämpligt intervjuobjekt har ni där:)

2008-06-02 @ 23:27:52
Postat av: MASTERHAND

Du visar vilken fin sportsman du e zimond=) Men tycker ändå att du inte spela på topp. Om det var pga att han var så bra vet jag inte. Men vill verkligen tacka daca för allt jobb du gör. Detta var en väldigt lyckad landskamp o oavsett vilka som spela så var det underhållning på högsta nivå.
Mathilda

2008-06-03 @ 00:22:20
Postat av: MrCarl

Först av allt så vill jag gratulera samtliga spelare till en bra match! :) Jag satt hemma hos Puffe och tittade på samtliga matcher, hade med mig min dator.. Samtalsämnet har nu blivit den utomordentlige sese! Det känns lite som att vissa vill tona ner hans bedrift.. Kan säga såhär... Det var bland det grymmaste jag har sett! O tro mig, jag har sett mycket! Fullständig världsklass... Imponerande att han höll den klassen med tanke på 11-12 (?) matcher på 2 år... Helt enormt! Och när man såg det spelet så blir man imponerad av Zimond som trots allt höll matchen levande en ganska lång stund! Snyggt jobbat! Jag minns när sese hade sin stortid på shockplay... Eller jag minns känslan.. Den mannen går inte att slå! sese är den som har gjort den allra vackraste sweep jag någonsin sett oxå... Den var mot hektor för många år sen! Jag satt och beundrade verket och trodde knappt det var sant... Zimond, lite den känslan kommer faktiskt när man ser ditt namn i ligan.. Du vinner vecka ut och vecka in... o jag vet att jag kommer få pisk av dig om jag någonsin kommer till eliten! Det unika med sese är att han kan hitta dom "omöjliga" lägena och sedan även sätta dom!
Det var kul att få se best of the best göra upp! Vore fantastiskt kul med en retur! :)
Till sist vill jag ge DaCa en eloge för allt slit han lägger ner på shockplay! Jag vet hur du har det... Utan dig vore shockplay inte lika kul!

2008-06-03 @ 12:29:28
Postat av: Müller

"Ska man inte gå in fullt sporrad med all respekt för sim motståndare oavsett vem man möter i landslaget? Är det den typen av inställning man har så ska man nog inte vara med i sådana sammanhang."

Självklart är de säkert sporrade.. Men om man t.ex. kollar i Hockey-VM så kanske Tre Kronor var en smula mer sporrade mot t.ex. Kanada än mot Danmark eller Frankrike.

Sedan är det ju otroligt svårt att veta hur sporrad man ska vara när man inte har en susning om vem man spelar mot, det kan ju vara allt från en medelspelare till en världsspelare, och sedan när man väl under matchens gång insett att det är en världsspelare samt klurat ut vilket spelsätt man ska använda kan det redan vara försent.

2008-06-03 @ 16:25:56
Postat av: MrCarl

Spelsättet visste ju inte sese heller om så... Det tycker jag inte vi ska diskutera!

2008-06-03 @ 16:40:40
Postat av: beyond7

Daca: Jag väntar med spänning på Sese's lilla couronnehistoria här i bloggen:)

2008-06-03 @ 17:26:33
Postat av: Müller

"Spelsättet visste ju inte sese heller om så... Det tycker jag inte vi ska diskutera!"

Nej det är ju sant, men sese visste nog i alla fall att det var en bra spelare han mötte.

2008-06-03 @ 17:51:58
Postat av: DaCa

Müller, om du har svårt att motivera dig beroende på motstånd så får det naturligtvis stå för dig, jag har svårt att se att du kan tala för alla. Jag själv t.ex, går alltid in till en viktig match sporrad att göra mitt yttersta och då har det ingen som helst betydelse vem som sitter på andra sidan bordet.
Det är i sådana toppmatcher som vi fick beskåda i Söndags som bekant, väldigt små marginaler som avgör en match. Man kan i all oändlighet försöka hitta en förklaring till varför man fått spö i en match, men ingen är ju oslagbar, så det enda tipset jag kan ge är helt enkelt att sura i 5 minuter, bit ihop, gratulera motståndaren, träna mer och gå vidare, det dyker snart upp en ny hård match att spela.

2008-06-03 @ 20:14:58
Postat av: Müller

Jag talar knappast för alla, men jag tror jag talar för en majoritet.. Att vissa spelare koncentrerar man sig 100% mot och andra mindre eftersom man helt enkelt inte behöver koncentrera sig så mycket mot dem.. Man får helt enkelt också den där lilla extra gnistan mot bättre spelare.

2008-06-03 @ 21:23:14
Postat av: GodisGuden

Det kvittar väl vem man ska möta? i en sån viktig match så spelar det ingen som helst roll vem som sitter på andra sidan bordet, stryk ska han ha. så enkelt är det...

2008-06-03 @ 23:06:09
Postat av: MrCarl

Så vad du försöker säga, müller, är att Zimond hade vunnit om han visste att det var sese?

2008-06-04 @ 10:27:22
Postat av: Müller

Jovisst, men skulle det inte vara någon som helst skillnad för dig på koncentrationen mellan t.ex. SINGER och Hektor?

2008-06-04 @ 10:28:01
Postat av: Müller

MrCarl: Nej, men som sagt.. Jag tror han hade gått in i matchen med en större respekt om han vetat att det var en av de bästa genom tiderna på Shockplay han mötte..

Nu trodde han ju att det kanske var AD eller någon.

Det är ju alltid skönt att veta vem man spelar mot.

2008-06-04 @ 10:33:29
Postat av: MASTERHAND

Jag håller nog med er alla=) Klart man skall gå in med tanken att den andre skall ha stryk och särskilt i en sådan match. Men sedan kommer man inte ifrån att om man vet vem man möter så kan man ta fram det lilla extra. Jag tror Zimme blev överrumplad av hur bra elnino var vilket syntes på hans spel emellanåt då han gjorde missar som han aldrig gör annars. Men i vilket fall tror jag oavsett om han vetat vem elnino varit hade fått det svårt ändå. Det var verkligen en uppvisning hur couronne skall spelas och detta av en som bara spelat 11-12 matcher på några år.
Mathilda

2008-06-04 @ 10:48:45
Postat av: beyond7

jag är inte säker på att Zimond hade vunnit om han kände till vem han mötte, faktum är juh
att Sese spelade en glimrande Couronne. Zimond är enligt de flesta här den bästa aktiva spelaren just nu och
att han åker på stryk på det sättet har jag aldrig sett förut, och då måste man få analysera lite vad som gick snett;-)
Nu ska vi ska nog inte lägga för stor betydelse vid det, men eftersom han går in i matchen och förväntade sig möta
högst en "världsspelare"på sin höjd som han brukar kunna kontroller så räknade han nog med en viss typ av nivå på spelaren men istället spelar
alltså denna spelare i yppersta världsklass! Då är det klart att det kan ha satt lite griller i huvudet på honom,
och han kanske tappade lite där men det är inte alls säkert det hlälp om han visste om motståndet då det har
mindre betydelse i en sådan här viktig match! Som jag sa tidigare, att oavsett om det är en viktig match eller ej så
tror jag att underskattning kan spela roll. Men det är nog rätt indviduellt också och det är väl
självklart att man har en professionell inställning och gör sitt allra bästa, det handlar inte om det utan om psykologiska bitar
som är svårare att kontrollera, Vi svenskar är som bekant kända i speciellt lagsporter att spela bättre ur
underläge än när vi möter andra sämre lag i en viktig match som vi bara ska vinna,
det är lite svårare att motivera sig mot Trinidad-Tobago än mot England va:)
Vi får hoppas Godis och Hektor kan övertala Sese att komma tillbaka, det känns som en stor spelare går till spillo
annars.Hur kan man undvika att spela med ett sånt högklassigt spel is way beyond me:p

2008-06-04 @ 10:58:15
Postat av: MASTERHAND

Jag tycker vidare att shockplay skall locka tillbaka
de gamla storspelarna i form av en tunering med bättre priser typ som VM osv. Pratar inte om resa till hawaii el massa pengar men ngt annat som lockar. Förstår att det är begränsat när det gäller pengar men ändå. Man kanske skulle ha en startavgift på sisodär 50 kr. Är då säger vi 200 med så har vi en vinstpott på 10 000. Inte dumt. Detta skulle höja statuset klart och då kanske vi en gång för alla skulle få veta vem som är den bästa=) Jag är också säker på att publikrekordet och därmed intresset skulle flyga i höjden rejält när finalerna spelas. Idag som det är så förstår jag att man tappar motivation när man varit med länge och vunnit liga x antal gånger och gjort x antal sweeps osv. Jag har som sagt inte varit med från början och skulle gärna vilja se de bästa som var med från början. Jag fick nu se sese och hans kunskaper vilket var löjligt imponerande. Tänk att se han mot muller el mot hektor el mot guden el mot Mbuto(som verkar vara tillbaka) el andra gamla o dagliga storspelare. Ta en funderare på detta daca=)
Mathilda

2008-06-04 @ 11:17:38
Postat av: Roughedge

Jag har jagat in en av de gamla spelarena även om det kanske inte är ett namn av sese's kaliber. Cantona, en norrman som är sjukt trevlig och var väldigt duktig enligt mig när han spelade. Har lärt mig av honom och Cronos vad det gäller bra skott och tankegångar.

2008-06-04 @ 15:02:52
Postat av: MrCarl

Jag förstår vad du menar müller... och att elnino9 var en spelare av yttersta världsklass lär ha märks direkt han började slå... iaf efter första matchen... Jag tycker att zimond gjorde ett mycket bra jobb! Vad mer kan man göra mot seses spel? Sese är ingen världsspelare, han är mycket bättre än så! Att han tillhör topp 3 av dom bästa spelarna genom tiderna råder det inga tvivel om... Men jag förstår vad du menar, müller! Man kan inte jämföra inställningen i ligan mot inställningen i en landskamp... i en landskamp är man alltid nervös och taggad... skulle tro att även zimond är det! Man har massvis med ögon på sig, självklart tar man fram sitt bästa spel!

2008-06-04 @ 21:22:07
Postat av: DaCa

Att få tillbaka alla storstjärnor för att spela en rejäl stjärnturnering är ju givetvis ett drömscenario, men tyvärr fullständigt omöjlig att genomföra. Efter att ha lagt ner en del tid på att försöka hitta dessa stjärnor så har jag insett hur svårt det är. Sen att få dom att återskapa sin gamla storform m.m är ännu omöjligare. En del spelare sätter avtryck på shockplay för eftervärlden genom att spela som en gud, andra genom att bete sig som idioter, man får nog helt enkelt leva i shockplays -nu- och uppskatta dom framtida legender som fortfarande är aktiva. Det som var roligt med att se sese igen var att hans form, hans spel var konserverat så att säga, det var den standarden på toppspelarna som hölls när jag började med couronne 2003.. Sese har alltid vart bra, men i mina ögon så finns det iaf en handfull spelare som har vart bättre.



Den spelaren i shockplays historia som i mina ögon fått ganska lite "kredit", ganska lite uppmärksamhet (den han har fått har han ordnat med själv hehe), och som skulle med sin potenial kunna bli fullständigt outstanding i det här spelet om han hade fortsatt att spela och utvecklas, är utan tvekan Matrix power. Han vann visserligen VM senast 2005 men det har tyvärr inte uppmärksammats så mycket. Grundligare spelare får man leta efter, han slog nästan aldrig ett enda slag utan att ha en tanke bakom. Iofs många som är nogranna i sitt spel jämt, men han var lite speciell, svårt att förklara.

Han är iaf en spelare som jag både tror och hoppas kommer att dyka upp på VM i höst :)



Så jag håller redan nu honom som favorit =)

2008-06-04 @ 22:48:05
Postat av: Zz

MASTERHAND: Sluta att envisas med att tro att det är den äkta Mbuto som är Mduto, som helt plötsligt från ingenstans, direkt efter allt snack om att ElNino skulle varit honom, skulle ha gjort ett nytt användarnamn. Varför skapa Mduto av alla tänkbara namnval?



Det är bara en person som vill ha uppmärksamhet - att verka mystisk. Att hans spel imponerade på dig verkar inte vara särskilt svårt. Du verkar vara en väldigt naiv person. Tror du på flygande tefat också? Påskharen?



Han är försvunnen, tro mig. Svarta inte ner hans namn mer är du snäll, det är legendariskt.

2008-06-05 @ 01:42:01
Postat av: Zz

Sen som jag nämnt förut så är det någon som hastigt och slarvigt gjort användaren, vilket man kan tyda på det slarviga "kopenhagen" (nej, det är inte korrekt som någon nämnde); dels är det med k, och dels med inledande gemen.



Många av den äkta personens vänskapskrets är för övrigt inaktiv, med andra ord så har han föga skäl till att ens börja spela igen.



Så, låt det passera.

2008-06-05 @ 01:47:33
Postat av: MASTERHAND

Du var ju en trevlig person Zz som inte ens vågar skriva ditt egna namn. Ja jag tror på flygande tefat och att jorden är platt. har varit och tittat över stupet. Påskhare har jag som husdjur serru o han bra mkt sötare än dig kan jag tänka mig. Men om du skall svara på detta var snäll och skriv ditt riktiga namn om du nu vågar detta???

2008-06-05 @ 08:04:42
Postat av: Müller

Minns någon gång när det kom en spelare som hette "Nbuto" och alla trodde det var Mbuto eftersom det gick bra för honom, han kom till eliten och då avslöjades det att "Nbuto" var Blaine.. :)



2008-06-05 @ 13:38:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0